Porównanie Joomla i CMS PageEditor. Cz. 1

Wstęp

"System zarządzania treścią (ang. Content Management System - CMS) jest to jedna lub zestaw aplikacji internetowych pozwalających na łatwe utworzenie oraz późniejszą aktualizację i rozbudowę serwisu WWW przez redakcyjny personel nietechniczny". Powyższa, podana za Wikipedią, definicja systemu CMS najlepiej chyba oddaje idee przyświecające projektantom, twórcom i użytkownikom oprogramowania tego typu. Nie są to przecież narzędzia kierowane do programistów i webmistrzów – mają służyć przede wszystkim osobom, którym "źródła" kojarzą się jedynie z wysokogórskimi strumieniami.

Ostatnie lata przyniosły prawdziwy wysyp mniej lub bardziej udanych CMS-ów, dedykowanych do różnych zastosowań. W gronie tych komercyjnych bez wątpienia jednym z najprostszych w obsłudze, oferującym jednocześnie spore możliwość rozbudowy jest HONKI PageEditor 3.0. Natomiast pośród rozwiązań darmowych zdecydowanie najwięcej zwolenników zdobył sobie Joomla, następca Mambo. Porównanie obu tych systemów może na pierwszy rzut oka wyglądać nieco karkołomnie. Weźmy jednak pod uwagę, że częstokroć końcowy użytkownik, mając przed sobą kilka ofert wdrożeniowych staje przed bardzo podobnym zadaniem. Nie jest to więc kolejny byt abstrakcyjny, ale zwyczajna sytuacja z życia wzięta.

Co więc będziemy porównywać? Przede wszystkim to, co liczy się dla użytkowników. Zaczniemy trywialnie, od pierwszego wrażenia. Następnie przez ocenę łatwości obsługi oraz szybkości działania dobrniemy do możliwości systemu oraz bezpieczeństwa i wsparcia technicznego (w przypadku Joomla weźmiemy pod uwagę społeczność internetową). Na koniec zajrzymy pod maskę i ocenimy sposób działania obu CMS. Zatem do dzieła.

Strona główna - pierwsze wrażenie

Wbrew pozorom "pierwsze wrażenie" jest bardzo ważnym parametrem. To ono w głównej mierze decyduje o tym, czy użytkownik od razu "załapie" o co chodzi w systemie, czy też poczuje się zagubiony i zniechęcony do pracy. Porównajmy więc czytelność nawigacji oraz przejrzystość stron głównych obu CMS.

Oba systemy inaczej podchodzą do zagadnienia funkcjonalności głównej strony, dostępnej bezpośrednio po zalogowaniu. W Joomla jest ona jednocześnie centralnym panelem sterowania, z którego zarządza się wszystkimi elementami witryny. W założeniu miało być to miejsce, w którym szybko i bez zbędnego klikania będzie można odnaleźć interesującą nas funkcję. Nie do końca się to jednak udało. Zamiast czystego i funkcjonalnego panelu zostajemy zalani masą niejasno opisanych przycisków i na dobrą sprawę nie wiemy, od czego zacząć. Czy artykuł na stronie głównej można zmodyfikować w "Strona Główna" czy "Artykuły"? Albo czym się różnią "Sekcje" od "Kategorii"? Myślę, że każdy redaktor pracujący na Joomla stawiał sobie kiedyś takie pytania. Znalezienie odpowiedzi jest bardzo czasochłonne i wymaga albo uporczywych testów (ciężko wyobrazić to sobie w przypadku działającej już witryny), albo dość długiej sesji z "wujkiem Google".

Podobnie choć funkcjonalnej zaprojektowano stronę główną w HONKI PageEditorze. Boxy – przyciski pomagają w wybraniu zadania które można wykonać dzięki platformie HONKI PageEditor 3.0. Każda z nich stanowi osobne centrum zarządzania jednym z modułów systemu. Nazwy mówią właściwie same za siebie: "Rozpocznij edycję strony", "Dodaj/usuń obraz w bazie obrazów", "Dodaj/usuń plik w bazie plików", „Zarządzaj użytkownikami”, "Edytuj strefy dostępne na hasło", „Przejdź do modułów dodatkowych”. Nawet jeśli użytkownik w pierwszej chwili nie zorientuje się, co do czego służy, kilka kliknięć pozwoli mu dosłownie w 5 minut przejrzeć wszystkie zakładki i zdobyć chociaż podstawowe pojęcie o zasadach panujących w systemie. Pierwsze wrażenie zdecydowanie więc na korzyść PageEditora.

Dowiedz się więcej – Łatwość obsługi i szybkość działania

Jesteśmy dla Ciebie 24/7/365

Z nami zapomnisz o Open Source i problemach z tym związanych.

Zamów Demo Poznaj atuty Page Editora

Newsletter

Dołącz do nas a otrzymasz 5% upustu, dostęp do promocji, wiedzę z zakresu content marketingu i SEO.

Facebook

Polub nas a otrzymasz 3% upustu, dostęp do promocji, wiedzę z zakresu content marketingu i SEO.