Jakie są korzyści z wdrożenia projektu responsywnego?
1. jeden adres www (nie ma konieczności wykupienia rozszerzenia www.nazwa_domeny.mobi lub tworzenia poddomeny np. www:m.nazwa_domeny.com),
2. tworzona jest jedna treść a najlepsze systemy CMS udostępniają bardzo łatwe zarządzanie stroną WWW i optymalizację grafiki na urządzeniach mobilnych,
3. wykorzystywany HTML5 obsługuje poprawnie najważniejsze urządzenia dzięki wsparciu producentów kluczowych na rynku przeglądarek internetowych,
4. kaskadowy arkusz stylów CSS3 i 4 powoduje, że strona nie tylko znakomicie wygląda, ale też się idealnie dopasowuje do urządzenia użytkownika.
Jak się zarządza stroną w wersji RWD?
Dokładnie tak samo jak klasyczną stronę WWW, jeśli system zarządzania treścią zawiera mechanizmy optymalizacji pracy i wyświetlania treści. Kluczowy problem, z jakim mamy do czynienia w wersjach na urządzenia mobilne, to optymalizacja grafik. Powinniśmy zadbać aby ich wczytywanie nie trwało za długo i nie narażało użytkownika urządzenia na wysokie ceny połączenia z Internetem.
System rekomendowany przez HONKI to PageEditor 4.0: www.pageeditor.pl
Jak Google ocenia (indeksuje) strony w standardzie RWD?
Idealnie, wręcz rekomenduje i premiuje tych twórców, którzy stosują responsywność w swoich projektach. Już w 2012 roku Google niejako wbrew rekomendacji Jacob Nielsena (guru usability) wskazywało nową drogę, jaką jest responsive desing. Cytując Google:
„Google rozpoznaje trzy konfiguracje witryn zoptymalizowanych pod kątem smartfonów:
1. Witryny responsywne – na potrzeby wszystkich urządzeń witryna ma jeden zestaw adresów URL, z których każde urządzenie pobiera taki sam kod HTML, a sposób wyświetlania strony na urządzeniu zależy od CSS. Google zaleca tę konfigurację. (…)”
Więcej informacji i wytycznych z Google na: https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/details
Jak się do tego mają dane rynkowe?
- Rok 2014 to oczekiwany od dwóch lat wysyp produkcji responsywnych. Powstają nie tylko strony firmowe w oparciu o standard RWD, ale również portale i ministrony promocyjne.
- Udział urządzeń mobilnych rośnie w tempie znacznie większym niż urządzeń stacjonarnych co obrazuje infografika .
- Bazując na raporcie agencji Gartner z 2013 roku, światowa sprzedaż telefonów w drugim kwartale 2013 roku wyniosła 435 milionów sztuk, czyli wzrosła o 3,6% w odniesieniu do tego samego okresu sprzed roku i stanowiła 51,8% sprzedaży wszystkich telefonów komórkowych.
- Udział urządzeń mobilnych w statystykach korzystania z Internetu rośnie z roku na rok i aktualnie wynosi od 10-30% w zależności od branży.
Więcej o standardzie RWD oraz ciekawych wdrożeniach można poczytać na Blogu HONKi