Tworzenie strony internetowej
Strona internetowa to jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych i sprzedażowych. Jest elementem bez którego trudno wyobrazić sobie prowadzenie firmy. Współcześnie szybciej znajdziecie biznes bez papierowej wizytówki niż bez strony WWW. W bardzo wielu przypadkach przygotowanie strony internetowej stanowi pierwszy duży projekt na styku marketingu i sprzedaży, przy okazji którego porządkowane są w firmie kwestie formalne, techniczne, marketingowe, wizerunkowe i sprzedażowe.
Interesariusze a strona internetowa
Strona internetowa nie powstaje dla nas samych, ale dla grup odbiorców. Wyróżniamy dwie grupy interesariuszy, interesariusze wewnętrzni, czyli pracownicy różnych działów, zarząd i właściciele oraz interesariusze zewnętrzni czyli dostawcy, klienci, konkurencja, media i władze państwowe. Grupa interesariuszy wewnętrznych przy pomocy strony internetowej zaspokaja swoje potrzeby komunikacyjne i sprzedażowe redagując i publikując treści. Grupa interesariuszy zewnętrznych wykorzystuje serwis internetowy do zaspokojenia swoich potrzeb pozyskania interesujących danych i informacji. Tworząc stronę internetową powinieneś wziąć pod uwagę potrzeby obu grup, wsłuchując się w ich potrzeby przed i po jej uruchomieniu.
Budowanie zespołu realizującego wdrożenie strony internetowej
Zanim przejdziesz do przygotowania WWW, wyboru wykonawcy, realizacji i uruchomienia zbuduj zespół po swojej stronie, który będzie wspierał Cię merytorycznie oraz czasowo. Jeśli jesteś właścicielem projektu i odpowiadasz za niego od A-Z będziesz musiał wejść w buty leadera a nie szefa bo inaczej motywacja w zespole będzie niska. W rzeczywistości, blisko 90% osób biorących udział w tworzeniu serwisu internetowego będzie patrzyła na ten projekt jako mało istotny, zaburzający ich rytm pracy i przeszkadzający w osiąganiu ich głównego celu. Warto abyś namówił do udziału w całym projekcie lub na jego etapach osoby z działu kadr, product managerów, sprzedawców a w przypadku uruchamiania e-commerce również odpowiedzialnych za produkcję i magazynowanie. Jeśli znajdziesz wśród nich osoby mające doświadczenie we wdrożeniu serwisu WWW masz szczęście. Jeśli uda Ci się ich zmotywować do współpracy, zwiększysz znacznie szanse powodzenia projektu i skrócisz czas jego przygotowania.
Wybór wykonawcy strony internetowej
W przypadku tak popularnej usługi jak przygotowanie serwisu WWW masz ocean możliwości, jeśli chodzi o wybór dostawcy. Ważne żebyś na początku określił najlepiej w formie listy kontrolnej lub specyfikacji wymagań, co jest w aspekcie organizacyjnym dla Ciebie ważne, co cenisz w pracy z innymi i czego oczekujesz. Mając już własny zespół, który będzie brał udział we wdrożeniu jesteś też w stanie określić jakie kompetencje uzupełniające powinien mieć dostawca. Usługa przygotowania strony WWW nie musi ograniczać się do programowania, agencje interaktywne takie jak Honki Digital Agency dysponuje zespołem, który może:
• zebrać wymagania i przygotować dokumentację z ich specyfikacją,
• ułożyć wraz Tobą plan wdrożenia i rozwoju mając na uwadze priorytety, budżet i np. sezonowość Twojego biznesu,
• zaproponować kilka technologii wykonania projektu do wyboru,
• przeszkolić Twój zespół z zagadnień związanych z wykonywaniem projektów informatycznych oraz marketingiem cyfrowym
• zaproponować lub zaoferować utrzymanie serwisu WWW i systemu CMS.
Strona internetowa to nie serwis internetowy
Serwis internetowy, strona internetowa lub serwis WWW to określenia używane zamiennie, ale niekoniecznie oznaczają to samo. Serwisem WWW określamy zbiór kilku stron WWW. Czyli, możemy stosować zamiennie pojęcia serwisu internetowego i serwisu WWW, ale nie powinieneś stawiać znaku równości w określeniu serwisu WWW i strony WWW.
Typy stron internetowych i serwisów internetowych
Jedną z decyzji jaką należy podjąć przed rozpoczęciem prac nad stroną WWW lub serwisem WWW to wybór najlepszego typu, czyli takiego który spełni Wasze oczekiwania biznesowe (organizacyjne, komunikacyjne i sprzedażowe). Pod względem wielkości serwisy WWW i strony WWW dzielimy na:
• pojedyncze strony WWW zawierające różne ważne treści o firmie i jej ofercie nazywane z angielskiego One Page,
• pojedyncze strony WWW zawierające zachętę do zakupu oferty specjalnej oraz formularz do zostawienia danych kontaktowych, tak zwana Landing Page,
• małe serwisy WWW zawierające kilka stron z informacjami o firmie oraz ofercie,
• małe serwisy WWW zawierające kilka do kilkunastu stron z informacjami o firmie, ofercie oraz artykułami,
• średniej wielkości serwisy WWW zawierające kilka kategorii treści, kilkadziesiąt stron WWW z informacjami o firmie, oferowanych produktach lub usługach, artykułami z poradami np. w formie bloga
• serwisy WWW prezentujące ofertę firmy i umożliwiające zarazem zakup produktów, czyli sklepy internetowe,
• serwisy zawierające dużo artykułów na wiele tematów zwane portalami,
• serwisy zawierające dużo artykułów na jeden temat czyli wortale.
Czas stworzenia strony internetowej
W zależności od tego jaki typ strony internetowej, czy serwisu internetowego wybierzesz, etapy prac będą trwały krócej lub dłużej, natomiast proces przygotowania WWW powinien być podobny i zgodny z dobrymi praktykami. Czas przygotowania serwisu WWW można ująć w bardzo szerokich widełkach a zależy od kilkunastu czynników. Gdybyśmy mieli określić czas wdrożenia strony WWW to dolną granicą są 2 tygodnie liczone od daty złożenia zamówienia lub podpisania umowy.
Typy szablonów stron internetowych i serwisów internetowych
W zależności od potrzeb, oczekiwań klientów oraz możliwości budżetowych, CMS PageEditor wdrażamy najczęściej do trzech typów szablonów stron WWW:
• serwisów WWW lub stron bazujących na gotowych szablonach HTML, które klienci już mają gotowe lub mają zamiar kupić w jednym ze sklepów z szablonami stron WWW,
• serwisów WWW lub stron opartych na gotowych szablonach HTML, ale wymagających modyfikacji i dopasowywania do potrzeb klienta pod względem stylistycznym i funkcjonalnym,
• serwisów WWW lub stron dedykowanych, przygotowanych specjalnie dla klienta zawierających to co ważne dla jego biznesu.
Wdrożenie systemu CMS do serwisu internetowego
Do każdego z wymienionych typów serwisów WWW można wdrożyć system CMS PageEditor, przy pomocy którego redaktorzy tworzący treści bez wiedzy technicznej będą mogli publikować i zmieniać artykuły. W przypadku Landing Page system CMS pozwoli na zmianę oferty na nową lub duplikację strony i jednym kliknięciem stworzenie kolejnej i kolejnej strony z promocją. W przypadku serwisu WWW z artykułami i/lub blogiem system PageEditor daje swobodę rozwoju struktury, dodawania kategorii i tworzenia nowych treści.
Etapy wdrożenia systemu CMS
• przygotowanie architektury informacji,
• przygotowanie specyfikacji wymagań zawierającej dokumentację funkcjonalną, dokumentację użytkownika oraz dokumentację informatyczną,
• wdrożenie systemu CMS do stron WWW,
• testowanie wdrożonego systemu CMS oraz strony WWW w środowisku testowym,
• szkolenie pracowników klienta z obsługi systemu CMS,
• uruchomienie serwisu WWW na serwerze docelowym klienta,
• pozycjonowanie stron WWW oraz promocję jeśli umowa o rozwoju serwisu WWW to obejmuje.
Rozwój serwisu WWW
Mamy świadomość, że dla wielu z Was uruchomienie serwisu WWW lub strony WWW kończy współpracę z firmą wdrożeniową. W przypadku mniejszych projektów, których czas życia jest krótki, czyli do 2-6 miesięcy, takie rozwiązanie może mieć sens, natomiast w przypadku projektów, które budowane są na dłużej niż pół roku, a ich celem jest generowanie ruchu, zainteresowania klientów i sprzedaż, zalecamy podpisanie umowy wychodzącej poza wsparcie techniczne projektu.
Wsparcie techniczne dla strony WWW i systemu CMS
W przypadku wdrożenia systemu CMS PageEditor i wyboru jednego z 3 pakietów abonamentowych, klienci nie muszą obawiać się o aktualizacje systemu zarządzania treścią, jego bezpieczeństwo oraz o działanie serwisu lub strony WWW. Wszystko otrzymują w jednym pakiecie, skrojonym do różnych potrzeb klientów.