Systemy CMS, cechy, typy i rodzaje.

Systemy CMS to rodzaj oprogramowania umożliwiającego zarządzanie treścią serwisu WWW, sklepu internetowego lub portal. Systemy CMS najczęściej nie wymagają od użytkowników znajomości technologii internetowych, a zaledwie znajomości edytorów tekstu i grafiki. Dostępne są najczęściej przez przeglądarkę internetową. Nazwa system CMS pochodzi z języka angielskiego i oznacza system zarządzania treścią z ang. Content Management System.

Cechy systemów CMS

Systemy zarządzania treścią są wdrażane, abyś mógł swobodnie zarządzać treścią serwisu WWW, portalu, intranetu lub ekstranetu. Choć zarządzanie treścią to podstawa zaleta, są jednak takie rozwiązania, które w jednym pakiecie obejmują znacznie więcej. Systemy CMS różnią się funkcjonalnościami, ale mają kilka wspólnych cech: 
- dostępne są z każdego miejsca na świecie przed przeglądarkę internetową (cecha CMS PageEditor), 
- są łatwe w obsłudze (cecha PageEditor), 
- umożliwiają dodawanie i usuwanie treści w serwisie internetowym (cecha PageEditor), 
- dostępne są dla wielu użytkowników (cecha PageEditor), 
- umożliwiają planowanie publikacji (cecha PageEditor), 
- zawierają narzędzia do wielopoziomowej akceptacji treści (cecha PageEditor),
- są wielojęzyczne (cecha PageEditor), 
- wspierają serwisy WWW typu portal internetowy (cecha PageEditor), 
- umożliwiają zarządzanie serwisem WWW, blogiem firmowym, intranetem lub ekstranetem (cecha PageEditor), 
- umożliwiają zarządzanie leadami sprzedażowymi (cecha PageEditor).

Zalety systemów CMS

Wybrane systemy CMS poza zarządzaniem treścią stron WWW umożliwiają prowadzenie skutecznych działań pozycjonowania a nawet sprzedaży produktów online (inaczej e-commerce). Mówiąc umożliwiają mamy na myśli rozwiązania wspierające użytkownika w optymalizacji treści pod wyszukiwarki oraz gotowe moduły do uruchomienia i prowadzenia sprzedaży online. Ciekawym rozwiązaniem zdobywającym popularność jest oferta pakietów cenowych, które zwiększają bezpieczeństwo serwisu WWW z systemem CMS, co w obecnych czasach jest kwestią bardzo istotną. Gdybyśmy mieli wskazać najciekawsze zalety i funkcjonalności dodatkowe systemów CMS to na liście pojawią się:
- wsparcie dla pozycjonowania wykonywanego samodzielnie lub przez specjalistów od pozycjonowania (cecha PageEditor), 
- wsparcie dla promocji firm przy pomocy Google Maps (cecha PageEditor), 
- jeden pakiet usług w którym zawiera się CMS z hostingiem tj. hostingu serwisu WWW, administracja hostingiem i aktualizacjami CMSa (cecha PageEditor), 
- integracje z dostawcami usług zewnętrznych np. Google Analytics (cecha PageEditor),
- raportowanie efektywności tworzonej treści (cecha PageEditor), 
- wsparcie dla content marketingu (cecha PageEditor), 
- umożliwiają pozyskanie klientów (cecha PageEditor).

Systemy CMS open source

Najpopularniejszym systemem CMS jest system zarządzania treścią WordPress. To rozwiązanie dostępne jest na licencji Open Source, która ma ogromną rzeszę zwolenników, szczególnie wśród programistów amatorów. Licencja Open Source oznacza, że oprogramowanie tworzone i rozwijane jest przez społeczność, a w przypadku WordPress, przez społeczność międzynarodową. Taki typ licencji cechuje bezpłatność i swobodny dostęp do źródeł oprogramowania. Możesz taki program sam modyfikować w granicach zdrowego rozsądku oczywiście. Powszechna dostępność źródeł oprogramowania jest atutem, ale też przekleństwem takich rozwiązań. Po standardowej instalacji, którą jest w stanie przeprowadzić amator, oprogramowanie jest podatne na ataki hackerskie nawet te najprostsze i automatyczne.

Systemy CMS autorskie

Kolejnym rodzajem Systemu CMS ze względu na licencję jest system autorski. Ten typ oprogramowania tworzony jest przez firmę informatyczną lub agencję interaktywną. Cechuje go zamknięty kod źródłowy i możliwość aktualizacji lub modyfikacji wyłącznie przez autorów lub za ich zgodą. Cechuje go mniejsza popularność, ale większa elastyczność i bezpieczeństwo. Systemy CMS autorskie znajdują zastosowanie w projektach komercyjnych. 

Systemy CMS dedykowane

Na rynku znajdują zastosowanie również systemy CMS dedykowane. Takie oprogramowanie najczęściej powstaje do wymagającego projektu, pod specyficzne wymagania klienta lub użytkownika. W tym przypadku źródła i licencja trafiają najczęściej w ręce klienta.

Najpopularniejsze systemy CMS

Popularność systemów CMS mierzona jest ilością instalacji, a nie poziomem satysfakcji klientów lub użytkowników. Najpopularniejszymi systemami CMS są te oparte o licencje Open Source. W naszym zestawieniu tylko miejsce nr 5 i 6 to rozwiązanie komercyjne (płatne). W zależności od kraju statystyki popularności różnią się, natomiast generalny trend pozostaje niezmienny od wielu lat. 
WordPress – zdecydowanie najpopularniejszy system zarządzania treścią. Ogromna grupa osób wspiera to rozwiązanie. Amatorzy cieszą się z łatwości wdrożenia, a programiści dopisują do niego sporo płatnych dodatków. Program jest na tyle popularny, że wielu dostawców hostingu oferuje jego instalację w cenie hostingu. Co ważne, nie pomylcie WordPress.org z WordPress.com. 
Drupal – dobrze znany i popularny, uznawany jest za jeden z bezpieczniejszych systemów OpenSource. Zawiera mniej niż WordPress gotowych dodatków i rozwiązań. Nie jest tak banalny, jak WordPress we wdrożeniu i wymaga znajomości programowania. 
Joomla – jeden z wielkiej trójki najpopularniejszych systemów CMS. Zawiera wiele dodatków zwiększających jego użyteczność. Cechuje go toporny interfejs. WIX – to rozwiązanie jest połączeniem systemu CMS i kreatora stron internetowych. Użytkownik korzysta z gotowych szablonów dodając własne treści. 
Squarespace - to komercyjne rozwiązanie oferujące szablony stron WWW wraz z hostingiem. Mało popularne w Polsce rozwiązanie ma swoje znaczące miejsce na rynku światowym. 
Webflow - to komercyjne rozwiązanie popularne wśród designerów ze względu na przyjazny interfejs i bezawaryjność. Oferuje szablony stron WWW wraz z hostingiem. Mało popularne w Polsce rozwiązanie ma swoje znaczące miejsce na rynku światowym. 
Więcej rankingów dotyczących systemów CMS znajdziesz w naszym artykule na blogu agencji interaktywnej Honki w artykule System CMS - co to jest. Przykłady zastosowania oraz rodzaje.

Najlepszy system CMS

Najlepszym systemem CMS jest ten, który spełnia cele biznesowe, oczekiwania redaktorów i jest zgodny ze specyfikacją wymagań opracowaną przez dział IT. Patrząc od strony najczęściej występującego problemu w IT, czyli niezgodności oczekiwań klientów z efektem wdrożenia, można powiedzieć, że najlepszym jest ten, który jest najlepiej wdrożony. Widzisz zatem wielowarstwowość problemu w zdefiniowaniu, jaki system CMS jest najlepszy. 

Jednoznaczny wybór najlepszego systemu CMS nie jest możliwy, ponieważ każdy, liczący się producent tego typu oprogramowania tworzy coś wyjątkowego. Jeśli interfejs programu CMS jest średniej jakości to bywa, że jest szybki w działaniu lub implementacji. Jeśli interfejs jest łatwy w użyciu, często stoi w sprzeczności ze skutecznym pozycjonowaniem. Jeśli oprogramowanie ma otwarty kod, to wymaga pracy ekspertów, którzy ten kod zabezpieczą.

Hosting dla systemów CMS

Decyzja, jaki system CMS wdrożyć powinna być łączona z decyzją dotyczącą utrzymania systemu CMS i serwisu WWW na serwerach. Utrzymanie serwisu WWW i systemu CMS na serwerze nazywa się hostingiem. Usługa hostingu oferowana jest przez wiele firm, małych i dużych, regionalnych i o zasięgu międzynarodowym. Jeśli zdecydowałeś się na system CMS, możesz w Google sprawdzić rankingi najlepszych hostingów pod system CMS np. WordPress. Dostawcy hostingu oferują często w pakiecie już zainstalowany program CMS, co cieszy, ale niekoniecznie jest korzystne. Jeśli Cię ta kwestia interesuje, napisz do nasz, to chętnie o tym porozmawiamy. 
Ogólnie sprawy ujmując, możemy wyróżnić kilka konfiguracji połączeniu systemu CMS i hostingu: 
- hosting bez administracji i bez systemu CMS, 
- system CMS typu kreator z hostingiem, ale bez strony WWW, którą musisz sobie przygotować w oparciu o kreator, 
- hosting z administracją bez systemu CMS, 
- hosting bez administracji, ale z zainstalowanym systemem CMS, ale bez strony WWW, którą musisz sobie przygotować, 
- hosting z administracją i zainstalowanym systemem CMS, bez wymaganych aktualizacji systemu CMS, bez strony WWW, którą musisz sobie przygotować, 
- hosting z administracją, zainstalowanym systemem CMS i zainstalowaną stroną WWW, bez bieżących aktualizacji systemu CMS i pakietu bezpieczeństwa dla strony WWW, 
- hosting z administracją, zainstalowanym systemem CMS, zainstalowaną stroną WWW, aktualizacjami systemu CMS i pakietem bezpieczeństwa dla strony WWW (zobacz cennik CMS z hostingiem PageEditor).

Najczęstsze błędy podczas wdrożenia systemy CMS

Podczas wdrażania systemu CMS możesz spotkać się z problemami wynikającymi z nieprawidłowego zarządzania projektem jako całością (błędy po Twojej stronie), nieprawidłowej organizacji wdrożenia systemu CMS (błędy po stronie wykonawcy), nieprawidłowego wdrożenia systemu CMS (błędy po stronie Developerów wykonawcy). Wdrożenie systemów CMS to nic innego jak projekt informatyczny, a te obarczone są zawsze wysokim ryzykiem niepowodzenia lub brakiem satysfakcji po uruchomieniu. 13 najczęściej występujących błędów podczas wdrożenia systemu CMS: 
- słabe rozpoznanie dotyczące systemów CMS, 
- słabe rozpoznanie dotyczące wykonawców wdrożeń systemów CMS, 
- brak specyfikacji wymagań, 
- brak specyfikacji dotyczącej funkcjonalności i automatyzacji, 
- brak realistycznego harmonogramu,
- niedookreślone przez wykonawcę ograniczenia możliwości oprogramowania,
- brak dobrych praktyk zarządzania projektami informatycznymi (np. praca bez repozytorium),
- niskie umiejętności Developerów dotyczące technologii i możliwych do zastosowania rozwiązań, 
- wdrażanie rozwiązań o niskiej użyteczności, 
- wdrażanie rozwiązań o niskim bezpieczeństwie, 
- wdrażanie rozwiązań o wysokiej awaryjności, 
- brak dokumentacji powdrożeniowej prezentującej sposób edycji treści, 
- niskiej jakości szkolenie dla redaktorów. 
Rozwiązaniem dla tych problemów jest doświadczony zespół wdrażający rozwiązania informatyczne np. Honki Software House oraz wdrożenie odpowiedniego systemu CMS, np. PageEditor.

Najczęstsze błędy i problemy po wdrożeniu systemu CMS

Jeśli osiągnąłeś już cel, czyli przygotowanie strony internetowej i wdrożyłeś z sukcesem system CMS, możesz natrafić na problemy, które wynikać będą z Twoich błędów, zaniechań lub błędów wykonawcy, wad oprogramowania oraz wad i błędów firmy hostingowej. Te kilka stron musi grać jak w zegarku byś zajmował się rozwojem swojej firmy w oparciu o stronę internetową, a nie gasił pożary z powodu jej awaryjności. 13 najczęściej spotykanych problemów po wdrożeniu strony internetowej z systemem CMS to: 
- strona działa wolno lub z przerwami z powodu problemów firmy hostingowej,
- cena hostingu jest wyższa niż zakładaliśmy z powodu dużej odwiedzalności serwisu WWW,
- zmieniła się lub nastąpiła aktualizacja konfiguracji serwera (hosting), więc serwis WWW nie działa,
- zmieniła się lub nastąpiła aktualizacja konfiguracji serwera (hosting), więc system CMS nie działa,
- firma hostingowa nie reaguje na awarie, 
- wykonawca strony WWW i systemu CMS nie reaguje na awarie, 
- edycja treści przestała działać, - edycja treści działa inaczej niż powinna, 
- edycja treści nie działa,
- zmiana którą chcesz wprowadzić w serwisie WWW lub systemie CMS nie jest możliwa do wykonania przez wykonawcę z nieznanych powodów,
- zmiana którą chcesz wprowadzić w serwisie WWW lub systemie CMS nie jest możliwa do wykonania przez wykonawcę z powodu ograniczeń w jego umiejętnościach lub ograniczeń oprogramowania,
- strona nie jest widoczna w wynikach wyszukiwania Google, 
- plan rozwoju i koszty rozwoju nie zostały realnie oszacowane. 
Rozwiązaniem dla tych problemów jest doświadczony zespół wdrażający rozwiązania informatyczne np.
Honki Software House oraz wdrożenie odpowiedniego systemu CMS, np. PageEditor.

Minusy wdrożenia systemów CMS

Systemy CMS nie są remedium na wszystkie problemy związane z rozwojem firmy w internecie w oparciu o serwis WWW. Co więcej wdrożenie systemu CMS znacznie podwyższa ryzyko i zmniejsza bezpieczeństwo serwisu WWW. Pamiętaj zatem, że strona z systemem CMS może:
- być bardziej narażona na ataki hakerów, szczególnie jeśli mówimy o rozwiązaniach open source, np. WordPress,
- działać znacznie wolniej niż bez systemu CMS, 
- przysparzać problemów podczas pozycjonowania, 
- generować wyższe koszty utrzymania, 
- wymagać większego zaangażowania od Ciebie, aby całość projektu ogarnąć.

Podsumowanie

Rozważając zalety i wady, plusy i minusy wdrożenia systemów CMS musisz zacząć od przygotowania specyfikacji wymagań twojego projektu. Z niej będzie wynikać, co potrzebujesz i jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie optymalne biznesowo. Z naszego doświadczenia możemy Ci podpowiedzieć, że średnio strona internetowa zmieniana jest raz na 5-7 lat, więc lepiej wybrać wiarygodnego dostawcę i solidne, przewidywalne i wspierane rozwiązanie informatyczne. Jeśli nie masz specyfikacji wymagań, nie wiesz jak się za nie zabrać albo nie masz czasu na przygotowanie takiego dokumentu nie martw się. 
Możemy Ci pomóc w jego przygotowaniu, zaproponować doświadczony zespół wdrażający rozwiązania informatyczne np.
Honki Software House, wdrożyć system CMS np. PageEditor i wspierać Cię w jego rozwoju. Zainteresowany napisz do nas.

Jesteśmy dla Ciebie 24/7/365

Opowiedz nam o swoim projekcie, a zajmiemy się nim od A-Z.

NAPISZ DO NAS Najważniejsze zastosowania PageEditor