Porównanie modułu SEO w WordPress z modułem SEO w PageEditor

Producenci systemów zarządzania treścią stron internetowych prześcigają się w rozwiązaniach ułatwiających SEO strony WWW i jej pozycjonowanie. Z jednej strony funkcjonalności muszą być proste w obsłudze dla "zwykłych" redaktorów serwisów WWW, ale z drugiej strony muszą być otwarte na oczekiwania ze strony zawodowych pozycjonerów zaglądających w kod HTML strony WWW.

Wprowadzenie do porównania systemów CMS

Systemy CMS to temat gorący w ostatnim czasie z powodu zmian w algorytmach wyszukiwarki Google i większej niż wcześniej konieczności optymalizacji treści serwisów WWW. Algorytmy Google cenią aktualnie strony mające wartościowe, unikatowe i duże ilości treści. Do zarządzania treścią stron WWW służą systemy CMS, tak więc od ich funkcjonalności i dopasowania pod wytyczne Google zależy w dużej mierze czy link do strony WWW pojawi się w wynikach wyszukiwania Google na pierwszych pozycjach czy na dalszych. Mając SEO na względzie przeanalizowaliśmy, sprawdziliśmy i porównaliśmy dwa systemy CMS, aby pokazać Wam jakie plusy i minusy mają darmowe moduły SEO dla systemu CMS WordPress i systemu CMS PageEditor.

SEO w WordPress

System WordPress nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to jeden z najpopularniejszych systemów CMS OpenSource i zarazem najczęściej hakowanych systemów obecnych na rynku. Więcej o rodzajach systemów CMS w artykule System CMS. Ponieważ WordPress to oprogramowanie dedykowane dla pisania blogów nie ma gotowych funkcjonalności do pozycjonowania stron internetowych. Wszystko co wartościowe dla optymalizacji strony pod wyszukiwarki dzieje się dzięki instalacji dodatkowych wtyczek np. Yoast SEO lub All in One Seo Pack. Jeśli poszukacie w Google dodatków wpierających SEO pod WordPress są setki jak nie tysiące. Ponieważ są to wtyczki SEO firm zewnętrznych, które nie są w ramach standardowej instalacji WordPress dostępne, powinieneś sam znać dobre praktyki wdrożenia WordPress i wymagać od firmy wdrożeniowej, aby takie dodatki powiły się w jego panelu CMS po instalacji. Po Twojej stronie jest również pilnowanie aktualizacji wtyczek i ewentualnie płacenie dostawcy wtyczki za funkcjonalności, które w wersjach darmowych nie są dostępne. Przygotowując zestawienie dotyczące modułów SEO WordPress korzystaliśmy ze źródeł dostępnych na https://yoast.com/wordpress/plugins/seo/ wiedzy o systemie WordPress dostępnej w Internecie, zrealizowanych kilku wdrożeniach w oparciu o WordPress oraz z wdrożeń przeprowadzonych przez firmy konkurencyjne do których mieliśmy dostęp w ostatnim czasie. Dla potrzeb analizy i porównania wybraliśmy moduł Yoast SEO ponieważ na dzień analizy to jeden z najpopularniejszych dodatków SEO do systemu WordPress.

SEO w PageEditor

SEO Plus to najnowsza wersja modułu do pozycjonowania stron internetowych, który użytkownicy otrzymują za darmo w ramach rozwijanego przez HONKI Software House systemu PageEditor. System CMS PageEditor nie jest systemem Open Source i nie jest tak popularny jak WordPress, ale ponieważ popularność nie zawsze idzie w parze z jakością, tym bardziej warto poznać jego możliwości. Atutem PageEditor w przypadku zagadnień SEO jest brak konieczności instalowania modułu, ponieważ dostępny jest w pakiecie z instalacją główną programu. Co ważne, moduł jest w ciągłym rozwoju a modyfikacje wdrażane są wraz ze zmieniającymi się wytycznymi Google. W przeciwieństwie do WordPress moduł w PageEditor jest zawsze zgodny z najnowszą wersją programu ponieważ jest jego integralną częścią. Dla wielu klientów ma znaczenie fakt, że moduł jest po polsku, jak cały PageEditor również w wersji niemieckiej i angielskiej. 

Porównanie modułów SEO w WordPress i PageEditor.

LP Funkcjonalności i możliwości WordPress /All in One SEO Pack PageEditor / SEO Plus
1 Wymaga instalacji
2 Jest wbudowany w system CMS
3 Generuje mapę witryny sitemap.xml z linkami
4 Generuje mapy witryny sitemap.xml z obrazkami
5 Google AMP support (Accelerated Mobile Pages)
6 Wspiera Google Analytics
7 Wspiera SEO dla własnych typów postów/ artykułów
8 Wspiera kanoniczne URL
9 Przekierowuje załączonych stron do postu macierzystego.
10 Automatycznie informuje wyszukiwarki o zmianach na stronie WWW
11 Ma wbudowane API dzięki czemu inne pluginy/motywy są dostępne i rozszerzają funkcjonalność
12 Wyłącznie darmowe pluginy zapewniające integrację SEO dla stron e-Commerce, w tym WooCommerce
NIE DOTYCZY
13 Darmowe rozwiązanie zapewniające wsparcie SEO NIE DOTYCZY
14 Wspiera dla stylów CMS instalacji WordPress
NIE DOTYCZY
15 Automatycznie optymalizuje twoje tytuły dla Google i innych wyszukiwarek
16 Generuje tagi META automatycznie
17 Unika zdublowanych meta danych
18 Narzędzie działa natychmiast. Wystarczy zainstalować.
19 Dla zaawansowanych użytkowników, umożliwia wiele by optymalizować SEO
20 Umożliwia napisanie każdego tytułu i ustawienie META opis i META słowo kluczowe.
21 Kompatybilny z wieloma innymi pluginami.
22 Przetłumaczony w 50-80% na 57 języków
23 Przetłumaczony w 100% na 5 języków
24 Filmy instruktażowe w języku polskim
25 Filmy instruktażowe dla Developerów w języku polskim
NIE DOTYCZY
26 100% podpowiedzi w systemie języku polskim
27 PHP 7 100% Compatible
28 Wsparcie techniczne w języku polskim (kontakt do wsparcia technicznego na oficjalnej stronie produktu)
29 Podgląd systemu w języku polskim (screenshots)
30 Przekierowanie 301
31 Automatyczne uzupełnianie keywords i description
32 Automatyczne, graficzne podpowiedzi poprawności słów kluczowych
33 Możliwość  tworzenia tytułu alternatywnego
34 Moduł uznany za niebezpieczny. Dokonano przez niego ataków na strony WWW klientów.

- źle, że nie ma;

- dobrze, że nie ma;

- źle, że jest;

- dobrze, że jest

Wspólne cechy SEO w WordPress i SEO w PageEditor

Co jest wspólne do obu modułów to, że oba wspomagają działania pozycjonerskie i ułatwiają osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. To powinno uspokoić użytkowników obu rozwiązań. Użytkownik może zarządzać meta tagami i nagłówkami bez większych problemów. Może wykonać również przekierowania np. 301. Oba systemy podpowiadają, czy tworzony tekst jest wystarczająco nasycony słowami kluczowymi i czy długości Title lub Description są odpowiednie.

Najważniejsze różnice SEO w WordPress i SEO w PageEditor

Choć wiele punktów na pierwszy rzut oka w tabeli się pokrywa, oba moduły różnią się między sobą znacznie. Przede wszystkim różnice zauważycie w interfejsach programu. W przypadku systemu WordPress interfejs programu projektowany jest przez programistów lepszych i gorszych z zacięciem do UX a nie profesjonalnych projektantów. Patrząc na interfejs WordPress masz przed oczami zestaw formularzy, checkboxów i dropdownów w języku angielskim, zapewniającym Ci dziesiątki możliwości i kombinacji ustawień, ale nie podpowiadający co tak naprawdę jest ważne. Jest to dobre dla zaawansowanych pozycjonerów, ale niezbyt dla redaktorów stron WWW, których zadaniem jest tworzenie wartościowych treści dla odbiorców serwisu WWW. W przypadku modułu SEO Plus w PageEditor, projektem interfejsu zajmują się projektanci UI, kładący szczególny nacisk na doświadczenie użytkownika z angielskiego User Experience. Druga ważna kwestia to funkcjonalności, które są wdrażane nie na ilość ale na jakość na podstawie wytycznych od specjalistów od SEO.

Kolejna sprawa to odpowiednia instalacja wtyczki do WordPress, aby wykorzystywane były jej najważniejsze funkcjonalności. Niestety, ale klikanie instaluj, dalej, dalej ... i już gotowe, w 70% przypadków nie działa i wymaga zagłębienia się w dokumentację wtyczki i dokumentację WordPress. Jeśli jesteś więc zaawansowanym użytkownikiem systemów CMS lub pozycjonerem zapewne sobie poradzisz, ale jeśli nie to czeka Cię rozczarowanie. W przypadku modułu SEO w PageEditor takiego problemu nie ma, moduł jest w systemie CMS, działa i czeka aż go użyjesz.

Często podnoszoną kwestią na forach dyskusyjnych dotyczących pozycjonowania jest niska jakość analiz językowych treści które wykonywane są przez wtyczki SEO do WordPressa. Funkcjonalność wygląda ładnie, ale niestety kiepsko działa z językiem polskim. W przypadku PageEditor problem ten nie występuje, język polski jest głównym językiem aplikacji i jej twórców.

Podsumowanie porównania SEO w WordPress i PageEditor

Atutem modułu do SEO, który wdrożony jest w Systemie CMS PageEditor jest jego jednorodność z całym systemem. To właśnie jednorodność wpływa na większą przewidywalność działania modułu oraz brak konieczności domyślania się co autor danego modułu miał na myśli. Logika interfejsów i komunikaty są spójne i dopasowane do języka jakim komunikujemy się z użytkownikiem. Co jeszcze istotne w przypadku PageEditor to sposób wdrożenia, który jest za każdym razem weryfikowany z listami kontrolnymi, tworzonymi i rozwijanymi od 2010 roku. Nie ma możliwości, żeby coś się zgubiło lub nie działało poprawnie.

Na koniec ciekawostka dla klientów oczekujących dobrego pozycjonowania obrazów umieszczonych na stronach WWW, w module SEO Plus w sitemap.xml znajdują się ścieżki do obrazów, czego nie znajdziemy w module All in One SEO Pack. Inne informacje o module na stronie Moduł do zarządzania on-page SEO

Więcej informacji dotyczących porównania systemów CMS przeczytacie w artykule Systemy CMS, cechy, typy i rodzaje. 

Jesteśmy dla Ciebie 24/7/365

Opowiedz nam o swoim projekcie, a zajmiemy się nim od A-Z.

NAPISZ DO NAS Najważniejsze zastosowania PageEditor